Jón Kalman Stefánsson – Het verhaal van Ásta

Het verhaal van Ásta van Jón Kalman Stefánsson is de zesde vertaling van deze IJslandse schrijver en iedereen die hem nog op zijn bucketlist heeft staan doet er goed aan eens kennis te nemen van zijn werk. Waarom? Omdat Stefánsson prachtig schrijft, zijn taal is episch, poëtisch en humoristisch. Hij reproduceert prachtige zinnen die zo op een wandtegeltje kunnen verschijnen en altijd hangt de sfeer van de IJslandse samenleving er boven. De visserij als belangrijkste levensader, de sensualiteit binnen de kleine gemeenschappen, de zucht naar alcohol en altijd de wens om hieraan te ontsnappen. Een compliment aan zijn Nederlandse vertaler  Marcel Otten lijkt hier op zijn plaats.

In deze nieuwe, toch wel complexe, roman wordt de geschiedenis van Ásta vertelt, dochter van Helga en Sigvaldi. Vader Sigvaldi valt in het eerste hoofdstuk al van een ladder en hulpeloos liggend op straat trekt zijn leven aan hem voorbij. En dat verklaart de opmerking 'complexe roman', want deze herinneringen veranderen voortdurend van tijd en perspectief. Toch is een rode draad wel te ontdekken, die wordt getrokken door, met een impulsief karakter groot geworden, Ásta; knap met mondhoeken als tranen en sensueel. Daarmee lijkt zij de karaktereigenschappen van haar moeder Helga als erfenis met zich mee te dragen. Helga die haar en Sigvaldi in de steek laat en overeenkomstig met Ásta het onvermogen deelt een liefde voor langere tijd te koesteren. Ongeacht welke omstandigheden hieraan vooraf gaan.

Zo wordt Ásta een jaartje ondergebracht op een afgelegen werkboerderij nadat zij een schoolvriendje een gebroken neus heeft geslagen. Dit levert wel één van de mooiste verhaallijnen in het boek op vanwege de zetting. De boerderij ligt geïsoleerd en wordt bemand door een vrijgezelle boer met een oude moeder die regelmatig in vroegere tijden wakker wordt. Daar is ook een andere jongere ondergebracht: Jósef. Hij gaat een belangrijke rol spelen!

Het is waarschijnlijk nu al helder dat het leven van Ásta pieken en dalen gaat kennen. Waar zij ook naar vertrekt, wie zij ook ontmoet of liefheeft, het definitieve geluk blijft achterwege. Nog erger wordt het als haar wordt toegefluisterd dat 'haar kut haar nog ver gaat brengen'. Of dit werkelijk is zo is, laat ik in het midden. Kwetsend is het wel en Stefánsson wijdt er zelfs één hoofdstuk aan. Het is wel het kortste en meest veelzeggende.

Lees  en geniet van passages zoals:

Ásta heeft de helft van haar schooltijd op het gymnasium van Reykjavik erop zitten als Sigvaldi haar de deur uit gooit. Ze huilt twee uur lang bij het graf van haar pleegmoeder, probeert daar troost te zoeken, maar de doden hebben er moeite mee ons die leven te troosten.

Uitgeverij: Ambo/Anthos

Vertaling: Marcel Otten

Pagina's: 429