Jan Siebelink - Margje

Boek van de Week in Het Stadsblad van 25 november

Ik ben vast geen eenling in de volgende stelling: de laatste romans van veteraan Jan Siebelink las ik met afnemend plezier. Siebelink verliet zijn geboortegrond en verplaatste zijn verhalen naar Parijs en Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ik zag het als experimenteren met ideeën alsof hij op zoek was naar zichzelf. Voor gelijkgestemden heb ik goed nieuws: zijn nieuwe roman, Margje, mag er weer ouderwets zijn. Vooral de lezer die exact 10 jaar geleden met een weemoedige zucht Knielen op een bed violen dichtsloeg, gaat met Margje zijn hart ophalen. In dit verhaal keert de familie Sievez (afkorting voor Siebelink, vader en zoon) weer terug. Het boek begint waar Knielen eindigt, met het overlijden van Hans Sievez, de geplaagde vader die aanbidding van God belangrijker vond dan zijn tuinderij. Op een oudejaarsnacht kijkt de oudste zoon Ruben terug op zijn leven en denkt daarbij vooral aan die foto die hij ooit vond in de kelder van zijn oom. Een foto gemaakt op Roland Garros waarop zijn moeder staat afgebeeld. Er rust frivool een arm op haar knie en die arm behoort toe aan oom Arnold. En dat was ten tijde toen de vrouw van Arnold in een inrichting was opgenomen en Margje de huishoudelijke taken op haar schouders nam. Was er meer…?
Was Knielen een vader-zoonroman, Margje gaat over een moeder-zoonverhouding. En de rivaliteit tussen twee broers die vechten om haar liefde. Was Knielen een duister boek, Margje is lichter van inhoud en toon. Met op het einde een verrassende wending.

Uitgeverij De Bezige Bij
264 pagina's
€ 19,90