De keuze van het jaar 2010 van Ruud

Ruud Aret

De keuze van het jaar 2010 van Ruud

Wat jammer dat een jaar met héél véél goede boeken gepaard is gegaan met een in de boekhandel voelbare recessie. Een top-5 samenstellen is bijna even eenvoudig als een top-20 opgeven.

Mijn lijstje van gelezen toptitels uit 2010 bestaat uit twee oorspronkelijk Nederlandse boeken en drie vertalingen. Alle vijf boeken heb ik met meer dan oppervlakkig plezier gelezen en zullen mij nog lang bijblijven. In willekeurige volgorde:

De onzichtbare brug

Julie Orringer De onzichtbare brug – Een zeer vlot leesbaar verhaal over een Joods-Hongaarse familiedie aanvankelijk het geluk in Parijs zocht maar door de naderende Nazi-dreiging toch weer besluit naar Boedapest terug te keren. Is dit een goed besluit? Ondanks dat Hongarije onder Duits bestuur stond, was het voor Joden de veiligste plek in Europa om te vertoeven. Tot in 1944 de Hongaarse president Horthy besloot zich hieraan te onttrekken. Duitsland bezette Hongarije en de inhaalrace Joden te elimineren ving aan. Orringer schreef een aangrijpend (familie)relaas over overleven.

De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet

David Mitchell De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet - Mitchell toont zich in dit boek een geniaal verteller. Het verhaal speelt zich af op het Japanse handelseiland Decima. Jacob de Zoet wordt in de vroege jaren van de 19e eeuw daarheen gezonden om de aanwezige corruptie een halt toe te roepen. Natuurlijk zit niemand daarop te wachten. Ondertussen speelt een verliefdheid op een Japanse verloskundige een belangrijke rol. Ooit onder de indruk geraakt van de geboorte van Jean-Baptiste Grenouille (Het parfum) op een smerige Parijse markt, lees dan nu het eerste hoofdstuk van dit boek waarin de Japanse arts een kind ter wereld helpt. Volgt nu een tip: lees dan verder!

Superduif

Esther Gerritsen Superduif – Zoals Superman vanuit een laaghangende bewolking neerdaalt op aarde om mensen te redden, zo waant de hoofdpersoon in deze roman, de scholiere Bonnie, zich een superduif die oude vrouwtjes met rollators van een naderende automobielen redt of vallende peuters opvangt. Dit gedrag leidt naar een kloof tussen haar en haar ouders. Met verregaande gevolgen. In Superduif is duidelijk te merken dat Gerritsen toneel heeft geschreven. De dialogen zijn voortreffelijk. Een ontroerend en schokkend boek!

HhhH

Laurent Binet HhhH – Deze afkorting staat voor Himmlers hersens heten Heydrich. De Fransman Binet wilde een roman schrijven over Heydrich, maar heeft hij werkelijk een fictief werk geleverd?

Reinhardt Heydrich was één van de top-Nazi's en mogelijk de wreedste. De beul van Praag en Het blonde beest waren zijn bijnamen.In zijn arrogantie durfde hij het aan dagelijks in een open cabriolet van zijn woonhuis in Praag naar zijn kantoor te rijden. Een misvatting die hem fataal zou worden. In mei 1942 wordt hij door een granaat getroffen. Als represaille wordt een compleet dorp Lidice met de grond gelijkgemaakt en de bevolking afgeslacht of gedeporteerd. Binet volgt het verhaal nauwgezet vanuit het oogpunt van tree verzetshelden. Bloedstollend wordt beschreven hoe de twee in het nauw gedreven hun verzetsdaad verwerken. De grenzen tussen fictie en non-fictie zijn in deze 'roman' zeer dun.

Huid en haar

Arnon Grunberg Huid en haar – Duivelstovenaar Grunberg aan het werk. Een verhaal over macht en machtsmisbruik. Had Tirza een moment dat je als lezer denkt: erger kan het niet, in Huid en haar moet hij/zij zich wapenen voor veel meer van dit soort momenten. Als vanouds worden de bekende Grunbergthema's uit de kast gehaald. De Joodse identiteit en de Tweede Wereldoorlog. Voordeel is dat deze nooit vervelen! Toch lijkt het erop dat zijn stijl steeds gepolijster wordt. De herkenbare herhalingen die in zijn vorig werk evident aanwezig waren, zijn verdwenen. Een fantastisch verhaal dat nu al doet verlangen naar een opvolger.