Laurent Binet - De zevende functie van taal

Binet veroverde enkele jaren geleden de literaire wereld met zijn intrigerende roman HhhH, over de moordaanslag op nazileider Reinhard Heydrich. Nu is De zevende functie van taal verschenen. Een heel ander boek: Een detective, smullen voor liefhebbers van Franse (taal)filosofie met een opvallende rol voor een van mijn lievelingsschrijvers: de onlangs overleden Umberto Eco.

De zaak die onderzocht wordt is de volgende: de beroemde Franse filosoof Roland Barthes wordt door een vrachtwagen aangereden en overlijdt uiteindelijk in het ziekenhuis. Omdat hij kort daarvoor geluncht had met Mitterand, wordt commissaris Bayard gevraagd om de zaak te onderzoeken. Al snel krijgt hij door dat hij de dader moet zoeken in de wereld van Franse intellectuelen en filosofen. Onbekend in deze wereld roept hij de hulp in van Simon Herzog, een jonge docent semiotiek. Hun speurtocht leidt hen langs Jean-Paul Sartre, Michel Foucault en andere kopstukken uit die tijd. Dit alles in een decor van onbegrijpelijke politieke discussies en kolderieke situaties. Wat is de rol van het geheime genootschap de Logos Club? En wat is de zevende functie van taal, die zijn gebruiker grote macht kan geven?

Binet ontlokte mij herhaaldelijk een schaterlach en verblufte mij ook met de intelligente vraagstukken die hij opwierp. De link met de boeken van Umberto Eco is dan ook snel gelegd. Maar volgens mij moet je wel een beetje ingevoerd zijn in bepaalde ideeën over taal om het boek echt te kunnen volgen. Ik kan mij echter vergissen. Oordeel vooral zelf!

Uitgeverij Meulenhoff Boekerij B.V.
440 pagina's

€ 24,99