Martin Michael Driessen - Rivieren

Misschien verdient het boek Rivieren van Martin Michael Driessen de ultieme score: een 10. Maar wat doe je dan met een uitgave die je weer net iets beter vindt. Toch een 10½? De lezer die dit boek gaat lezen mag rekenen op drie wonderschone novelles die een gezamenlijk thema hebben: de rivier. Driessen brengt je naar Noord-Frankrijk, de Aisne, de Main en de Rijn en een stroompje in Bretagne. In alle verhalen speelt de rivier de rol van een mogelijke vlucht uit het leven en vooral het eerste verhaal Fleuve Sauvage (Wilde Rivier) kent een apocalyptisch einde. Een niet bij naam genoemde acteur maakt in een van zijn zoon geleende boot een kanotocht over de Aisne. Hij roept hem nog na: “Maak je die tocht soms om je dood te zuipen?” De kanotocht heeft de man nodig om na te denken over zijn leven en zijn beslissing met drank te stoppen. De meegebrachte fles wijn laat hij vieslauw worden en een halve fles whisky wordt aan de Aisne geofferd. Toch zal hem alles ontglippen. In De reis naar de maan zijn het twee vrienden, leeftijdgenoten, die jaren met elkaar optrekken, maar grote onbekenden voor elkaar blijven. Beide zijn vlotters die boomstammen stroomafwaarts sturen. Op weg naar Rotterdam nemen zij een onomkeerbare beslissing. In het slotverhaal is het een Bretons beekje dat de grens vormt tussen de landgoederen van twee rivaliserende families. Een strijd tussen hugenoten en katholieken die geen winnaar lijkt op te leveren. Totdat…! Laat de kracht van de woorden van Driessen jouw geest versterken.

Uitgeverij Van Oorschot
140 pagina's
€ 17,99