Mijn zusje de seriemoordenaar - Oyinkan Braithwaite

Kort na het verschijnen van Mijn zusje de seriemoordenaar kreeg de schrijfster Oyinkan Braithwaite al te horen dat de filmrechten waren verkocht. Het betreft hier een debuut en ik durf nu al te voorspellen dat de film bloederig grappig wordt. De verteller van het verhaal is het zusje van de vermeende moordenares, Korede. De moordzuchtige luistert naar de naam Ayoola. Koredes  relaas begint met het ontvangen van een boodschap dat zij hem heeft vermoord. Die 'hem' is dan inmiddels al de derde relatie van Ayoola die haar liefde niet overleeft. Koredes taak is het maskeren van bloedsporen en het dumpen van het lijk in een lagune in de buurt van Lagos, de  voormalige hoofdstad van Nigeria. Het wachten is op het volgende slachtoffer en als Ayoola haar ogen richt op de arts Tade wordt Korede in een lastig parket gebracht.Tade is de arts waarvoor zij werkt en waar zij heimelijk verliefd op is, maar Tade lijkt te kiezen voor de veel mooiere zus. Er ontstaat een dilemma: kiest Korede voor Tade of voor Ayoola? Inmiddels heeft nummer vier ook al het leven vaarwel gezegd en ligt het voor de hand wie hem opvolgt. Tussendoor vertelt Korede hoe zij een comateuze patiënt verzorgd en heeft zij er later veel spijt van dat zij hem teveel heeft toevertrouwd. De stijl van Braithwaite is helder en ontwapenend, zij legt haar hoofdpersonage prachtige zinnen in de mond die ontdaan zijn van overbodigheden en die tragikomisch tot de lezer komen. Een aangenaam tussendoortje voor lezers van het spannende boek en andersom van het literaire boek.

Beoordeling Ruud: 8,5

Uitgeverij: Pluim

Pagina's: 230