Philip Snijder - Bloed krijg je er nooit meer uit

Ben je op het Amsterdamse Bickerseiland geboren, dan draag je voor het leven het etiket van armoede, domheid en onaangepast zijn. Dit is wat zich in het hoofd van een 50-jarige man afspeelt. Een man overigens die sterke overeenkomsten heeft met de schrijver zelf. Philip Snijder is geboren op het Bickerseiland en schreef al eerder kostelijke verhalen die gesitueerd zijn in deze volkswijk. Na Zondagsgeld en De volcontinu ligt nu Bloed krijg je er nooit meer uit in de boekhandel. Een tragikomische roman waarin de hoofdpersoon probeert zijn plaats binnen zijn Bickerseilandse familie te verloochenen, maar ook terug te veroveren. Snijder begint droogkomisch met de verwekking van zijn zus. Vreemde geluiden in de huiskamer die eens één keer niet op ruzie lijken. In het volgende hoofdstuk, 40 jaar later, wordt hij gebeld met de mededeling dat zijn zus Francien met spoed is opgenomen. Bij aankomst in het ziekenhuis is zij reeds overleden en ontmoet de man zijn familie die hij lange tijd wist te ontlopen. De opbouw van het boek bestaat uit twee afwisselende bepalende dagen: maandag de dag van de onheilstijding en dinsdag de dag van bezinning in het lege huis van Francien. Waarom ontbrak de liefde voor Francien? Waarom kent hij haar zoon Dylan nauwelijks? Zijn twijfel groeit, mede gevoed door schaamte. Dit levert schurende fragmenten vol zelfspot en emotie op. Zittend op de bank naast de bloedvlek van haar maagbloeding onderzoekt en besnuffelt hij de Snoopypantoffels van Francien en besluit hij haar alsnog in de armen te sluiten.

222 pagina's

€ 19,99

Beoordeling: 8,5