Pierre Lemaitre – De kleuren van de brand

De Franse schrijver Pierre Lemaitre verraste mij al eerder met zijn magistrale roman Tot ziens daarboven. Een absurde geschiedenis die is gesitueerd rond de Eerste Wereldoorlog. List en bedrog tegen een historische achtergrond, ingrediënten die hij ook in zijn recente roman De kleuren van de brand uit zijn literaire toverdoos goochelt. In de tijd van de vorige eeuw volgt deze roman naadloos de wereldgeschiedenis.

Het verhaal vangt aan in 1927. Een gezaghebbende bankier, vader van protagonist Madeleine Péricourt, wacht in zijn kist op de plechtigheden die op zijn overlijden volgen. Deze donkere dag in haar leven zal nog zwarter worden als er iets vreselijks gebeurt met haar zevenjarige zoontje Paul.

Vanaf dit moment is Madeleine de leider van een financieel imperium, maar zonder dat zij enig verstand van zaken heeft. Daarvoor is zij aangewezen op de rechterhand van haar vader, Gustave Joubert. Links en rechts wordt zij benadeeld en bestolen. Hebzucht is bij Joubert aanwezig die een corrupte compagnon vindt in de oom van Madeleine, een broer van haar vader. Het zijn deze twee die haar aan de rand van de afgrond brengen. Het kleinere bedrog ondervindt zij van de huisdocent André (verantwoordelijk voor de opvoeding van Paul) en de gezelschapdame Léonce die beiden bij haar in dienst zijn.

Diametraal met de teloorgang van Madeleine maken de overigen carrière. Ondertussen bloeit Paul op met behulp van operamuziek en in het bijzonder de Italiaans-Spaanse zangeres Solange Gallinato die hij niet alleen adoreert maar waarmee hij correspondeert en later zelfs ontmoet.

Met behulp van duistere individuen zet Madeleine een ingenieus plan op poten om haar kwelgeesten dwars te zitten. En dat leidt de lezer langs een naderende economische crisis (we zitten inmiddels halverwege de jaren 30), de opkomst van fascisme en nazisme, corruptieschandalen, industriële ontwikkelingen en zakelijke en bestuurlijke intriges. Wederom is Lemaitre erin geslaagd schrijver dezes van kaft tot kaft in de ban te houden van een spannend relaas dat, weliswaar de kwalificatie roman draagt, maar zijn bronnen weet in de grote geschiedenis.

Uitgeverij: Xander

Vertaling: Liesbeth van Nes

Pagina's: 447