Pierre Lemaitre - Drie dagen en levenslang

Dat Pierre Lemaitre een schrijver is met een grote ietwat absurde fantasie bewees hij al met zijn roman Tot ziens daarboven. Dat ging over twee overlevenden van de Grote Oorlog die proberen zich te verrijken met een frauduleus plan. Maar Lemaitre is bij een groter publiek bekend als thrillerschrijver (Alex, Camille en Rosy), keiharde spanning die menigeen kippenvel bezorgde.

Drie dagen en levenslang balanceert tussen thriller en psychologische roman. Er wordt ook een moord in gepleegd (of laten wij het houden op doodslag) en de dader is vanaf het begin bekend. Het verhaal wordt verteld in de derde persoonsvorm. De hij is de 12-jarige Antoine en door zijn ogen laat Lemaitre de lezer kennismaken met wat er in 1999 in het stadje Beauval gebeurde. Antoine is er getuige van dat zijn buurman Desmedt zijn hond na een ongeval met een geweerschot uit zijn lijden helpt. Het is Antoines lievelingshond en hij is er danig van onder de indruk dat hij zijn woede richt op zijn 6-jarige buurjongetje Rémi Desmedt. Een aantal minuten later zit Antoine met het lijkje in de maag. Paniek, spijt en ongeloof beheersen zijn gedachten en hij dumpt Rémi onder een omgewaaide boom in een diep gat. Hij hoopt daarna ongezien in zijn straat terug te komen en ontdekt onderweg dat hij zijn opzichtige horloge tijdens zijn daad is verloren.

Bij zijn buren Desmedt is al reuring. Zij zijn hun zoon al een paar uur kwijt en omdat hij vaak met Antoine optrekt, krijgt hij meteen de vraag op zich afgevuurd of hij hem heeft gezien. Vanaf dit moment leeft Antoine in een wereld die door bedrog wordt bepaald die hem de drie dagen na het verdwijnen van Rémi en vervolgens levenslang in de ban zal houden.

Het wordt, ondermeer door de titel waarin het woord levenslang huist, al snel duidelijk dat de plaatselijke gendarme niet op het spoor van Antoine komt. Maar de daad ettert door. Bij elke gebeurtenis in zijn stadje wat met de vermissing van de jongen te doen heeft, spookt het door zijn hoofd. Vooral als een slager, Kowalski, een tijdje lang wordt vastgehouden en ondervraagd. Zijn auto is immers gezien in de omgeving van het bos waar men Rémi vermoedt te vinden en staat hij niet bekend als de plaatselijke pedofiel? Het populisme van zijn woonplaatsgenoten kent geen grenzen.

Een natuurramp met grote gevolgen lijkt Antoines redding te worden en twaalf jaar later is hij een bijna afgestudeerde dokter, woont hij ver van Beauval en is hij van plan nog verder te trekken als hulpverlener in verre gebieden, maar Beauval laat hem niet ontsnappen. In bovenstaande regels is al veel prijsgegeven toch zal het hoe Beauval hem vastbindt zelf gelezen moeten worden.

Op kunstige wijze weet Lemaitre de spanning er goed in te houden en wil je maar één ding: voortsurfen op de golven van zijn verhaal en als beloning het verrassende einde tot je nemen.

Uitgeverij; Xander

210 pag. € 19,99