Sally Rooney – Normale mensen

Op het omslag van Normale mensen van Sally Rooney staat een tekening van een half opengetrokken sardineblikje waarin twee jonge mensen innig verstrengeld liggen. In deze roman staat het aan einde van het boek anders beschreven, maar is de metafoor even duidelijk: (...) twee kleine plantjes in hetzelfde stukje grond, helemaal om elkaar heen gegroeid.

De twee plantjes hebben een naam: Connell en Marianne. Beiden afkomstig uit een Iers dorp en samen op dezelfde school die hen voorbereidt op een latere studie. Connell is een geziene gast, knap en slim, en Marianne is evenzeer intelligent maar houdt zich op de achtergrond en wordt zelfs gepest. De bindende factor tussen de twee jongeren is de moeder van Connell die bij Marianne's moeder het huis schoon houdt. In dit huis vangt de liefde tussen de twee jonge scholieren aan.

Als je een boek in handen krijgt met een titel als Normale mensen ga je al snel op zoek naar personages die abnormaal genoemd kunnen worden. Maar wie is wel normaal en wie niet?

Ben je normaal als je een onopvallend leven leidt? Sally Rooney gaat het antwoord geven in deze psychologische roman die een gecompliceerde relatie gaat ontrafelen.

Zoals magneten elkaar kunnen aantrekken, is het ook een gegeven dat gelijke polen elkaar afstoten. Het begint al met de afkomst van de twee geliefden, Marianne uit een gegoed milieu en Connell is een kind van een hem niet bekende vader. In zijn familie ontspoorde nog wel eens iemand. Deze omstandigheden doen hen besluiten hun wederzijdse liefde met ontluikende seks geheim te houden voor nieuwsgierige en roddelende klasgenoten.

Later kiezen zij voor een studie aan dezelfde universiteit. De keuze voor de studierichting verschilt. Hier scheiden de wegen, mede omdat zij allebei de stelregel hebben geen echte relatie te hebben. En hier schuilt de complexiteit. De roman beslaat een periode van vier jaar waarin Connell en Marianne elkaar met een regelmaat tegen het lijf lopen. Dat zijn de momenten van de ongelijke polen. Vervolgens gaan zij beiden weer hun eigen weg. Totdat...

De dialogen tussen hen zijn diepgaand, achter elk uitgesproken woord schuilt een controverse.

In deze knappe roman gaat het vooral over de kracht van de taal,  het maken van keuzes en als hoofdmoot de macht die men uitvoert of ondergaat. De vraag die dan nog resteert, is hoe het verder afloopt met Connell en Marianne?

Uitgeverij: AmboAnthos

Vertaling: Gerda Baardman

Pagina's: 253