Sara Novic - Wie het mooist valt

Opvallend genoeg is de oorspronkelijk titel van Wie het mooist valt van de Kroatische Sarah Novic Girl in war. Zij woont al jaren in Amerika waar zij deze roman voltooide. Het verhaal voert terug naar 1991, naar Zagreb. Om dit boek in te leiden is de Nederlandse vertaling van de titel zoveel beter dan de minder sprekende originele titel. De complexe oorlog die nog steeds zo vers in het geheugen huist is al voorzichtig begonnen. Regelmatig klinkt het luchtalarm en af en toe buldert de grond van een bombardement. Het 9-jarige meisje Ana Juric speelt samen met haar vriendje Luka op straat een onschuldig spel: wie het mooist dood neer kan vallen. Meer dramatiek en theater in het sterven levert de meeste kansen op een overwinning op. Maar al spoedig zal het onschuldige spel plaatsmaken voor de realiteit. Sarah heeft een jonger zusje, Rahela, dat ernstig ziek is. De wanhopige ouders zien nog maar een mogelijkheid haar genezen te krijgen en dat is haar naar Amerika te laten smokkelen. Een hulpinstantie weet de weg en de familie Juric vertrekt per auto naar Sarajevo waar het meisje wordt achtergelaten. Op de terugweg slaat het noodlot toe. Een wegversperring van beschonken Chetniks houdt hen tegen. Hetgeen Novic hier laat plaatsvinden is hartverscheurend en verpletterend. Ana zal de enige overlevende zijn.
In het volgende deel is Ana inmiddels student in Amerika waar zij voor een VN-delegatie haar oorlogsverhaal mag vertellen. Het verhaal waar iedereen in haar omgeving ongemakkelijk van weg kijkt. Ana worstelt met dit traumatische verleden, voelt zich niet begrepen door haar intellectuele, goedbedoelende vriend en sympathieke pleegouders die zich ook ontfermd hebben over Rahela. Zij neemt een bijna onmogelijk besluit en dat is terugkeren naar haar geboortegrond. Maar gaat zij daar vinden wat zij zoekt? Leeft haar jeugdvriend Luka nog? De brieven die zij hem stuurde, bleven onbeantwoord.
Het wordt een sentimentele reis die zij met een visum op zak maakt. Een vreemdeling in eigen land.
Kan zij daar haar oorlogsherinneringen loslaten? Samen met Luka – hij leeft - bezoekt zij plekken die haar leven zo ingrijpend veranderd hebben en komt de lezer erachter hoe Ana van de rampplek is gevlucht, waar zij vervolgens terecht is gekomen en hoe zij in Amerika is beland. En geloof mij; dit psychologische relaas laat geen lezer onverschillig al is het slot hoopgevend.

Uitgeverij: Meulenhoff
Pagina's: 302
Prijs: € 19.99