Tania Heimans - Het huis met de leeuwen

Met het huis met de leeuwen verwijst de titel van dit boek van Tania Heimans naar het directeurshuis dat ooit stond in de Rotterdamsche Diergaarde. Kort voor het bombardement op Rotterdam vond men deze dierentuin op de plaats waar nu het Groothandelsgebouw staat en het Weena loopt. Er was al besloten dat de tuin zou verhuizen naar de polder Blijdorp, maar de sloop die de Duitsers inzetten was onwelkom. Tientallen dieren overleefden de bommen niet. Met deze gebeurtenis eindigt deze geschiedschrijving van Heimans die haar verhaal vertelt door de ogen van Corry, de vrouw van directeur Koen Kuiper. Al op jonge leeftijd maakte zij kennis met het dierenpark dat rond de eeuwwisseling (1900) alleen voor leden van goede komaf te bezoeken was. Haar vader, een rechter, nam haar vaak mee. Dat zij later het monumentale huis zou gaan bewonen was louter toeval. Wat het boek extra interessant maakt, is de rol van de vrouw in die tijd die beschreven wordt. Corry is een dame die vrijheid zoekt. Een vlucht uit de sleur. Het bracht haar in contact met bekende schrijvers en zelf schreef zij columns voor o.a. De Groene Amsterdammer. En was zij de minnares van kunstenaar Bonebakker die zij regelmatig bezocht? Tussen de regels door kun je dat uit de tekst wel opmaken. Datzelfde geldt voor haar rol in het gezin, haar levenshouding leidde regelmatig tot spanningen. Zo blijkt zij als sterke vrouw haar tijd vooruit te zijn geweest. Heimans heeft haar relaas goed gedocumenteerd en het boek leest prettig weg.

Uitgeverij Ambo Anthos
320 pagina's
€ 19,99