Valeria Luiselli – Archief van verloren kinderen.

Soms wordt de vraag gesteld: welk boek heeft je denken of leven veranderd? Ook aan mij, maar nimmer gaf ik een exact antwoord. Ik wist het niet of het was er gewoon niet. Maar nu wél! Het boek draagt als titel Archief van verloren kinderen en de schrijver is de jonge, van Mexicaanse afkomst, Valeria Luiselli (1983). Zij schreef een eigentijdse roman die de lezer met actualiteit om de oren slaat; een oorvijg die lang nabrandt. Namen worden in deze roman nauwelijks genoemd, in ieder geval niet van de vier hoofdpersonages en ook niet van hen die verantwoordelijk zijn voor de beschreven omstandigheden. Een familie die is samengesteld uit twee gebroken huwelijken: de vader en zijn 10-jarige zoon en de moeder met haar vijf jaar jongere dochter. Er lijkt harmonie te heersen. Voor een opdracht - hij verzamelt geluiden en zij is gevraagd een documentaire te maken over 'verloren kinderen'. Tijdens een zomervakantie reist het gezin in een oude stationcar van New York zuidwaarts naar de grens met Mexico. De omgeving waar hij, in het Apachengebied de verloren stemmen van de Indianen wil vastleggen en zij, op verzoek van een vriendin, een zoektocht onderneemt naar haar twee dochters die wel de grens vanuit Mexico hebben bereikt, maar waarna geen bericht meer is ontvangen. Wat Luiselli dan majestueus voor elkaar krijgt is het schrijven van een meerstemmig verhaal, een road-novel waarin dé verhalen klinken die de lezer van deze tijd willen consumeren.

De vader en moeder zijn maatschappelijk betrokken bij de chaos die in de wereld rondom hen heerst en ook die zich in het verleden afspeelde. Hij vertelt de kinderen de geschiedenis van de Apachen en met name Chief Geronimo. Zij laat de kinderen kennismaken met de horden Zuid-Amerikaanse kinderen die ouderloos op zoek zijn naar familie. Dit doet zij ondermeer volgens een boekwerkje dat de titel draagt Treurzangen van Verloren kinderen, opgebouwd met verhalen uit bestaande literaire werken.

De harmonie lijkt uitstekend, de ouders betrekken hun kinderen bij hun denkbeelden en die lokken verrassende reacties op. Vragen die de kinderen stellen krijgen serieuze antwoorden. Toch zal de zoon hieruit een daad stellen die het verhaal laat kantelen. Hij besluit, samen met zijn onafscheidelijke zusje weg te lopen en dan ontstaat er een waanzinnig mooi vervolg dat ontroert en bovenal spannend is. Op adembenemende wijze brengt Valeria Luiselli alle verhaallijnen tezamen tot één stem. En luisteren naar Space Oddity van David Bowie zal voortaan herinneren aan alle kinderen in de wereld.

Wegleggen van dit boek zal moeilijk zijn, maar om het goed tot je door te laten dringen wel noodzakelijk.

Uitgeverij: Das Mag

Vertaling: Molly van Gelder en Nicolette Hoekmeijer