Vincent van Warmerdam - De plectrumfabriek

Hoor je de naam Van Warmerdam dan zal de eerste voornaam die daar bij je opkomt Alex zijn; de bekende regisseur, acteur, schilder en schrijver. Maar de ouders van Alex werden beloond met nog twee creatieve geesten: Marc en Vincent. Alle drie maakten als muzikant deel uit van Hauser Orkater. Vincent is de jongste telg en hij debuteerde recent en niet onverdienstelijk met de roman De plectrumfabriek die de adolescente geschiedenis vertelt van Wessel. Hij is de jongste zoon van een gezin dat verhuist naar een kustplaatsje (Haarlem) waar de vader een theater gaat leiden. En verhuizen houdt een nieuwe school in en nieuwe vrienden maken. In het boek bevinden wij ons in de eindjaren ’60, beginjaren ’70. Wessel ziet zijn vader zwemmen in zijn theaterwerk. Hij lijkt er vooral te zijn om stoelen recht te zetten en programmaborden te maken. Zijn twee broers leven hun eigen licht anarchistische leven. Wessel heeft – vooral met zijn grootste vriend Stan- een droom uit te werken: een bekende muzikant worden, het liefst omgeven door goede bandleden. Het muzikale brein lijkt vooral Stan te zijn, maar zijn karakter lijkt te broos voor de toekomst. In staccatoachtige zinnen tovert Van Warmerdam een herkenbaar beeld van zijn generatie op. Tokkelen op een gitaar, oefenen op het loopje van Spicks and Specks, de eerste schuchtere schreden op het liefdespad. Dit allemaal bewijst dat De Plectrumfabriek een debuutroman is die sterk autobiografische elementen in zich heeft en voor mij is Vincent een welkome aanwinst in de hedendaagse literatuur.

Uitgeverij: De Geus

188 pagina's

€ 18,95