• Tel: 010 4712313
  • Hof van Spaland 31
  • 3121 CA Schiedam

J.S. Bach – Musikalisches Opfer Masaaki Suzuki / Bach Collegium Japan

De Nederlandse Bachvereniging (of Netherlands Bach Society, zoals ze zich tegenwoordig doorgaans noemen) is alweer een paar jaar bezig met het project ‘All of Bach’: een ambitieus plan om binnen tien jaar het complete oeuvre van Johann Sebastian Bach vast te leggen. Of ze dat gaan redden, is nog maar de vraag, maar het is ze in ieder geval gelukt om er de nodige publiciteit mee te behalen. Intussen lijkt aan de andere kant van de aardbol – nou ja, hij is ook erg vaak op dit halfrond te vinden, en spreekt zelfs niet onverdienstelijk Nederlands – Japanner Masaaki Suzuki stilletjes met hetzelfde bezig te zijn. Cantates, passies, grote koorwerken, concerten, klavierwerken… hij is al een heel eind op streek! En dat betekent dat nu de minder voor de hand liggende werken aan bod komen. Het Musikalisches Opfer is er zo een. Uitgedaagd door niemand minder dan Frederik de Grote, creëerde Bach op basis van een door deze vorst aangeleverd themaatje een reeks geniale contrapuntische hoogstandjes. Bach, inmiddels al behoorlijk op leeftijd, hoopte op wat koninklijke waardering, maar die hoop was tevergeefs. Frederik de Grote, een niet onverdienstelijk amateurmusicus, was meer gecharmeerd van het wat lichtvoetiger werk van Bachs zoon Carl Philipp Emmanuel.

Maar terug naar Suzuki… Zijn inmiddels enorme, goeddeels aan Bach gewijde, discografie is in alle opzichten indrukwekkend, niet alleen kwantitatief, maar vooral ook kwalitatief. Zonder enige uitzondering behoren zijn vertolkingen tot de allerbeste die er zijn. De kans dat Bach zijn eigen werk ooit zo perfect heeft horen uitvoeren is heel klein. Dat Suzuki als Japanner alle westerse uitvoerders doorgaans minstens evenaart maar meestal verbetert, blijft een mirakel. Suzuki lijkt zich zeer bewust van het feit dat hij, juist vanwege zijn niet-westerse achtergrond, lange tijd extra kritisch werd beluisterd. Inmiddels is alle wantrouwen weg, en mag geconstateerd worden dat hij maar weinig echte concurrentie heeft. Als er al kritische geluiden zijn, gelden die juist die perfectie. Het is zó goed, dat geliktheid op de loer zou kunnen liggen.

Met een paar musici van het Bach Collegium Japan brengt hij in een kleine bezetting – zelf zit hij achter het klavecimbel – op deze cd een ijzingwekkend puntgave vertolking van het Musikalisches Opfer, aangevuld met een paar wat obscuurdere werkjes van Bach, waarvan niet al te veel opnamen bestaan. De onberispelijke opnamekwaliteit maakt het feestje compleet. Als Bachliefhebber mag je dit niet missen.

Recensent: Ad van der Kouwe

BIS

Prijs: € 14,95

Cijfer: 9,5