Beste, , Hier een nieuwsbrief van PostScriptum.

Nieuwsbrief Boekenweek 2017

Nieuwsbrief Boekenweek 2017

Vanavond: Merlijn Kerkhof - Alles over Bach

 

Merlijn Kerkhof is muziekrecensent bij De Volkskrant en schreef Alles begint bij Bach met als ondertitel Wat je moet weten over klassieke muziek. Binnenkort breekt de Passietijd weer aan. In aanloop naar Goede Vrijdag (14 april) loopt heel Nederland uit voor Matthäus-Passions; Bachs meesterwerk wordt talloze keren uitgevoerd. Maar waar gaat dat stuk over, wat is er zo bijzonder aan, en hoe komen we aan die traditie? Waarom is juist Bach in Nederland zo geliefd? Op die vragen geeft Merlijn tijdens zijn lezing in onze boekhandel antwoord. In september verscheen van zijn hand Alles begint bij Bach. Het is een inleiding met een hoofdrol voor Bach. Het boek werd lovend ontvangen in de pers, dirigent Jaap van Zweden sprak van 'een inspirerende wegwijzer naar de wereld van de klassieke muziek'. Eén hoofdstuk is geheel gewijd aan de Matthäus. Als je dat leest, ben je meteen bijgepraat. Met ondersteuning van muziekfragmenten gaat hij vrijdag 24 maart in het diepe. 

vrijdag 24 maart - 20.00 uur 

Entree € 5,00

Graag reserveren


Morgen begint de boekenweek!

 

Schaf in de feestweek een boek aan van tenminste € 12,50 en weet je verzekerd van een leuk boek en een gratis treinreisje* op zondag 2 april. De schrijver van het geschenk behoeft geen nadere instructie; wij gaan ervan uit dat iedereen Herman Koch kent. Zijn novelle Makkelijk leven is een echte Koch: Tom Sanders is een gevierd schrijver van zelfhulpboeken en hij leidt een gelukkig leven met Julia en twee volwassen zonen, van wie de jongste, Stefan, zijn oogappel is. Tijdens een verjaardagsfeestje voor Julia staat hun schoondochter Hanna – opwie Tom en Julia niet dol zijn – opeens voor de deur. Snikkend vertelt ze dat ze door Stefan is geslagen en dat dat niet de eerste keer is. Moet Tom zijn lievelingszoon Stefan aanspreken op zijn gedrag? Of loont het misschien meer om de adviezen uit zijn zelfhulpboeken in praktijk te brengen, zoals zijn bekende richtlijn ‘Probeer problemen niet altijd op te lossen door eraan te denken; vaak worden ze eerder opgelost door er niet aan te denken’? Makkelijk leven laat zien hoe een man die met zijn levensinzichten zo succesvol is opeens alle zeilen bij moet zetten om de problemen in zijn eigen leven het hoofd te bieden. *) ga je met je partner reizen? Koop dan twee boeken voor het minimale dubbele bedrag.

 Krijgt de schrijver van het geschenk een vrije opdracht die inhoudt dat hij zich niet aan het thema hoeft te houden, de auteur die uitverkozen is het essay te schrijven heeft die vrijheid niet. En dat geldt natuurlijk ook voor Connie Palmen en dat bewijst de gekozen titel al: De zonde van de vrouw. De oudste val die we in onze christelijke cultuur via de literatuur kennen is de zondeval. Eva wordt verleid door de duivel, vermomd als slang, om te eten van de boom van de kennis van goed en kwaad. Zij schendt het gebod van de Vader en de mensheid verliest voorgoed de onschuld van de onwetenden. Dankzij de ongehoorzaamheid van de eerste vrouw wordt de mens daadwerkelijk mens, een zondig en sterfelijk wezen, dat zich schaamt als het iets doet wat verboden is. In De zonde van de vrouw onderzoekt. Palmen de vraag of een vrouw die zich niet aan de voorgeschreven regels houdt, een grens overschrijdt naar een verboden gebied. Vinden de vrouwen de originaliteit die hen apart zet en hen scheidt van de gemeenschap, niet zelf ook een zonde waarvoor ze bestraft moeten worden? Aan de hand van de levens van vrouwen als Marilyn Monroe, Marguerite Duras en Jane Bowles probeert Palmen in De zonde van de vrouw iets meer te begrijpen van het verband tussen originaliteit, roem en zelfdestructie.


 


1 april 2017 - Boekenweekavond

 Sinds een paar jaar is de afsluiting van de Boekenweek in Schiedam bij Post Scriptum. Deze editie is niet anders. Zaterdag 1 april ontvangen wij maar liefst vier schrijvers, divers van pluimage. En wij hebben voor de vrolijke noot gekozen voor een muzikale bijdrage van de dames van Uit Volle Borsten.

Onze gasten zijn de in Wit-Rusland geboren Alexandr Skoboroganov, de veelbelovende debutante Jente Posthuma, de kinderboekenschrijfster Elle van Lieshout die vorig jaar debuteerde met een roman voor volwassenen en de Schiedamse dichter Ron Elshout; hij presenteerde afgelopen december bij PS zijn nieuwste bundel. Waar gaan zij het over hebben? Skoborogatov (1963) gaat grotendeels voorlezen uit zijn roman Sergeant Bertrand dat is gebaseerd op zijn eigen strijd tegen de censuur in de Sovjet Unie.

 

 Jente Posthuma debuteerde vorig najaar zeer verrassend met Mensen zonder uitstraling. Deze droogkomische roman gaat over een meisje dat moet leven met de adviezen van haar vader die psychiater is. Haar moeder, een actrice, is overleden. Jente schetst een gemankeerde familie of zoals zij het zelf zegt: ‘Normale mensen in een absurd universum, of andersom.’

Het boek Tante van Elle van Lieshout (1963) lijkt ogenschijnlijk lichtvoetig geschreven. Haar hoofdpersoon heet Marieke en door haar ogen bekijken we een evenzeer gemankeerde familie. De tante uit de titel is de manipulatievestiefmoeder die de plaats is komen innemen van een overleden moeder. Meer tegeltjeswijsheid als in dit volwassenendebuut zul je nergens tegenkomen, maar het venijn lees je tussen de regels.

Ron Elshout koos onze boekhandel uit om op 18 december j.l. voor een behoorlijk gehoor een aantal gedichten uit In het voorbijgaan voor te dragen. Zijn debuut vierde hij in 1984 en de ware liefhebber vond zijn poëzie terug in tijdschriften zoals Bzzletin, De Gids, De Revisor en Tirade.

En over de dames van Uit Volle Borsten zijn geen boeken geschreven, die moet je horen en zien!

Zaterdag 1 april – aanvang 20 uur 

Entree € 15,00 (inclusief aangeklede borrel)

Graag reserveren.

 

 


Woensdag 29 maart Bart Chabot te gast in het Literair Café

Ter gelegenheid van de Boekenweek staat dit literaire café op woensdag 29 maart 2017 in het teken van “Verboden Vruchten”. Bart Chabot draagt voor uit eigen werk en gaat in gesprek met het publiek. Het duo Emellan zorgt voor de muzikale omlijsting.

Bart Chabot (Den Haag, 1954) is dichter, schrijver en podiumdier. Wie aan Chabot denkt, denkt aan beweging. Achter zijn bril sprankelen een tomeloze energie en verbeelding, die zijn vastgelegd in zijn poëzie, verhalen en biografieën. In 1981 debuteerde hij met de dichtbundel Popcorn. In 1989 debuteerde Chabot in het theater met Remco Campert en Jan Mulder, in 1998 begon hij een theatertournee met Herman Brood en Jules Deelder en van 2005 t/m 2008 toerde hij met Martin Bril en Ronald Giphart. Chabot beleefde zijn literaire doorbraak naar het grote publiek met zijn vierdelige biografie over Herman Brood. In 2007 ontving hij de Johnny van Doornprijs voor de gesproken letteren.

In 2009 verschenen twee lijvige delen verzamelde gedichten onder de titel Greatest Hits. In 2011 verscheen Diepere lagen, een aangrijpend en zeer persoonlijk relaas over de eerste verschijnselen, diagnose, verloop en de behandeling van de ziekte die hem trof. Eind oktober 2013 verscheen Triggerhappy, waarmee Bart Chabot debuteerde als romanschrijver. Ter ere van zijn zestigste verjaardag koos Bart Chabot in 2014 zestig verhalen, gedichten en fragmenten uit zijn oeuvre. Hij bekeek zijn werk opnieuw, bewerkte, kortte in en herschreef en zo ontstond de bloemlezing Zestig.

Het literair café wordt in samenwerking met het vorig jaar opgerichte ‘Literair Gezelschap Schiedam’ georganiseerd en vindt plaats op iedere laatste woensdag van de maand. Tijdens deze inspirerende literaire avonden kunnen de bezoekers naar aanleiding van een lezing, interview of gesprek, hun eigen leeservaringen delen en elkaar natuurlijk ontmoeten, tijdens het optreden of bij de afsluitende borrel. Boekhandel Post Scriptum is aanwezig voor de verkoop van boeken van Bart Chabot.

Kaarten à € 10,00 (€ 2,50 korting voor leden van de bibliotheek en van het Literair Gezelschap Schiedam) zijn verkrijgbaar bij de Bibliotheek in de Korenbeurs, Boekhandel Post Scriptum en Het Schiedams Boekhuis.


Vrijdagavond 7 april Judith Herzberg en Nina Hitz in 't Huis te Poort


Foto:Mark Kohn

Judith Herzberg publiceerde de afgelopen decennia een indrukwekkend aantal dichtbundels, toneelstukken, televisie- en filmscripts. Onlangs nog zorgde de jonge toneelgroep De Theatertroep met een speciaal door haar geschreven tekst voor uitverkochte zalen in de theaters.

Maar ook proza is een genre dat Judith Herzberg tot in de puntjes beheert. In Er was eens en er was eens niet staat geen woord te veel, terwijl er achteloos en schijnbaar moeiteloos een wereld aan emoties wordt opgeroepen.

Herzberg debuteerde in 1961 als dichteres in het weekblad Vrij Nederland. Twee jaar later verscheen haar eerste dichtbundel ' Zeepost'. Later volgden onder meer Beemdgras, Vliegen, Strijklicht, Botshol , Doen en Laten en 111 Hopla's, een selectie ultrakorte gedichten. Ook schreef ze de toneelstukken Leedvermaak en Rijgdraad, die beide verfilmd werden (het laatste onder de titel Qui Vive) door Frans Weisz. Weisz verfilmde eerder, in 1981, haar scenario Charlotte. Herzberg is politiek geëngageerd: zo schreef zij een ingezonden gedicht voor de NRC over Taida Pasiç, het meisje dat een aantal maanden voor haar VWO-eindexamen door minister Verdonk teruggestuurd zou worden naar Servie.

De Japans-Britse schrijver Kazuo Ishiguro vertelde in een interview met The Paris Review dat hij de titel van het met de Man Booker Prize bekroonde The remains of the Day te danken had aan Herzberg, die hem de ad-hocvertaling van Freuds Tagesreste cadeau had gedaan. Herzberg had zelf in 1984 een dichtbundel met de titel Dagrest gepubliceerd.

Nina Hitz is in Zwitserland opgegroeid en woont tegenwoordig in Rotterdam

Ze studeerde in 2004 aan het Koninklijke Conservatorium Den Haag af met barok cello.

Behalve in de barokmuziek is zij ook actief in de experimentele muziek, improvisatie en het muziektheater. Ze speelt in Wonderland van Makiko Ito en maakt stukken met dichteres Chantal van Heeswijk.

Verdere activiteiten op muziek/theater/dans gebied; (oa.) Freies Musiktheater Zürich met Wilhelm Tell; de Orkater-producties La Voix Humaine en Hoe Mozart Casanova sloeg, de theaterproducties God’s Opinion en De Pelikaan van Olivier Provily, Paramount en Heartland van het Scapino Ballet Rotterdam.

Nina heeft een eigen group Sounds, een kwintet op historische instrumenten.

Vrijdagavond 7 april 20:15 uur

€ 12,50 in de voorverkoop en € 15,00 aan de zaal.

Kaarten zijn bij Boekhandel Post Scriptum te koop.

www.thuistepoort.nl


Ketelsalon 1: Mirrored Realities

De Ketelfactory organiseert een nieuwe serie lezingenmiddagen met rondleiding en versnaperingen onder de titel ‘Ketelsalons’. Tijdens de eerste editie neemt kunsthistorica en tentoonstellingsmaker Rebecca Nelemans (1967) u mee op een reis door de kunstgeschiedenis, waarbij de spiegel leidraad is. Van Velázquez tot Eliasson, van Van Eyck tot Kusama en Sarah Pichlkostner (van wie op dit ogenblik een tentoonstelling in De Ketelfactory is te zien): kunstenaars in heden en verleden gebruiken de spiegel om hun virtuositeit te bewijzen, als symbool voor ijdelheid, waarheid en wijsheid, én als projectie van onze eigen verlangens. Boekhandel Post Scriptum richt een standje in met boeken die aan het thema refereren. Na de lezing is er een rondleiding door de tentoonstelling van Sarah Pichlkostner.
 
Rebecca Nelemans - Mirrored Realities: 26 maart 15:00 - 17:00 uur.
Ketelfactory, Hoofdstraat 44, Schiedam. Tickets: € 7,50 (incl. boekje en drankje). Opgeven via info@deketelfactory.nl


Dank u wel - PostScriptum
Als u niet om dit bericht heeft gevraagd negeer het a.u.b.

Als u problemen hebt met lezen van deze mail, bekijk nieuwsbrief op de website

Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen klik hier

Email: info@postscriptum.nl

Tel: 010 471 23 13

Adres: Hof van Spaland 31
3121 CA Schiedam ZH.

Follow us on Facebook Follow us on Twitter